Kanizsays Interjúk
Interjú: Babály Aranka

Aki kérdez: Kiss-Leskó Lili, Kiss Petra, Zsigár Laura
Kisgyerekként mi volt az elképzelése, mi lesz, ha nagy lesz?
Szerettem volna szállodás lenni, recepciós, kisgyerekkoromban sokat játszottam ilyen kis szállodákkal és nagyon szerettem volna kiszolgálni a hozzám érkezőket, mint szállodai recepciós.
Mi volt a kedvenc tantárgya az iskolában?
Nagyon szerettem a magyar irodalmat, a történelmet és a tesit.
Mi volt az, amit kifejezetten nem kedvelt?
Matekot.
Előfordult-e hogy puskázott, és ha igen, hogyan tette ezt?
Már főiskolás voltam és matematikából, statisztikából írtunk egyszer egy zárthelyi dolgozatot. Ott próbáltam tiltott eszközt használni, de sajnos elég hangosra sikeredett és lebuktam. A tanár mellém lépve, a segédeszközt félretéve, végül ő húzott ki a csávából.
Sokan állunk pályaválasztás előtt, mi az, ami segítette Önt a döntésben? Miért lett tanár?
Nagyon szerettem mindig az emberekkel foglalkozni. A döntésemet segítették azok a személyek, akik tanáraim voltak, az ő jó példájuk sokat segített. Szüleimnek a példája is, az elkötelezettségük.
Lehet rutinból végezni ezt a hivatást?
Nem, semmiképpen nem lehet.
Nem unja azt, hogy folyton ugyanazt kell elmondania?
Nincs két egyforma tanítási óra, mert ahány osztály/csoport van, annyiféleképpen zajlik egy tanóra. Minden tanuló is teljesen más.
Nincsenek a tanárok manapság könnyű helyzetben. Ha a nehézségek dominálnak, mi segít átlendülni Önnek a holtponton?
Szerzetes tanár vagyok s a szerzetes közösségem is tanárokból áll (Dalma nővér és Júlia nővér). Sokat utazunk együtt, az utazásaink, a lelki beszélgetéseink, ezek segítenek átlendülni a nehézségeken. Ami segít még a csend, hogy végig tudjam gondolni: honnan jöttem és hova tartok. Azután segítenek a szeretteim, a jó barátaim, a szeretetközösségem és minden olyan kikapcsolódás vagy hobbi, ami erővel tölt fel.
Mit tanácsolna a jövő pedagógusainak és tanárainak?
Olyan területet válasszanak maguknak, olyan tantárgyat, tanulási területet, amelyet igazán szeretnek. Ha pl. természettudományos érdeklődésűek, akkor természettudományos tárgyat válasszanak, ha humán érdeklődésűek, akkor a magyar történelmet, irodalmat stb. Abban tudják megtalálni önmagukat, önkifejezésüket. Fontos, hogy megtalálják a saját hangjukat, a saját arcukat és hogy ebbe tegyenek bele mindent szívvel-lélekkel, mert a pedagógus pályát csak szívvel-lélekkel érdemes csinálni.
Mit csinál legszívesebben, ha nem dolgozik? Mivel tölti szabadidejét?
Szeretek sétálni, levegőn lenni, nagyon szeretek kinn a kertben kertészkedni, utazni, hosszabb-rövidebb utakat tervezni, és szünetekben nagyon szeretem a sportos tevékenységeket, azok igazán kikapcsolnak. Szeretek olvasni, zenét hallgatni.
Ha bárhova utazhatna, hova menne?
Nagyon szeretem Olaszországot, az olasz kultúrát, Olaszországba bármikor el tudnék indulni.
Ki a kedvenc énekese?
Szeretem Andrea Bocelli énekét, szeretem őt hallgatni. Gyönyörű a hangja.
Mi volt a legjobb döntése az életben?
A szerzetesi hivatás. Hálás vagyok a kegyelemért, hogy Isten megajándékozott engem a szerzetesi hivatással.
Az eddig kitűzött céljait elérte-e?
Úgy érzem igen. Akár a tanulmányaim során, akár a munkahelyemmel-úgy érzem, hogy a helyemen vagyok. Azonos vagyok az elképzeléseimmel, vágyaimmal, céljaimmal, s szeretném még jobban és jobban csinálni. Több szeretetet, figyelmet adni.
Szokott-e politizálni?
Belpolitikát szoktam olvasni általában az interneten, de politikai eseményekbe nem szoktam beleavatkozni. S bár van véleményem, iskolai berkekben ezt nem osztom meg.
Ha igazgató lehetne egy hétre, min változtatna?
Ó, nem szeretnék igazgató lenni. Az igazgatónak borzasztó nagy felelősség van a vállán és nagyon sokrétű a feladata. Amit fáj látni, hogy elszemélytelenedik a világ a sok technikai fejlődés, robbanás miatt. Szerintem a személyességre több energiát kell mostanában fordítania egy igazgatónak.
Minek vagy kinek a hatására mondott igent a szerzetesi életre?
Harmadikos gimnazista voltam, amikor elkezdtem tudatosabban, jobban olvasni a Szentírást, és akkor éreztem, hogy van ilyen belső hívásom, amit még nem tudtam, miről szól. Lépésről-lépésre alakult ki a szerzetesi hivatásom. Hosszú folyamat – kilenc év – ez, mire valaki fogadalmat tesz. Ez az idő kell ahhoz, hogy körvonalazódjon ennek a hivatásnak a formája, a velejárói.
Szokott-e civil ruhában járni? Ha igen, mikor?
Például ha vásárolni megyek. Előfordulhat, hogy már többször elmentél mellettem az utcán s talán csak később eszméltél rá, hogy jé, ez Anka nővér volt. Ha futni megyek, akkor is civil ruhában megyek, túrázásra, nyáron, táborba.
Villámkérdések
Interjú: Kovács Eszter

Aki kérdez: Huszár Kata, Marcsinkó Csege
Kisgyermekként mi volt az elképzelése, mi lesz, ha nagy lesz?
Én tényleg mindig tanár akartam lenni. Az öcsémnek rendszeresen órákat tartottam: már iskolás voltam, ő még óvodás. Tanítottam írni, olvasni, volt kis tábla, kréta…
Mi volt a kedvenc tantárgya az iskolában?
Mindig szerettem a matematikát, de a magyart, az éneket is.
Mi volt az, amit kifejezetten nem kedvelt?
A testnevelést és a kémiát.
Előfordult-e hogy puskázott, és ha igen, milyen módon tette?
Előfordult, többször is. Főleg a középiskolában a magyar dolgozatoknál jól lehetett puskázni, de arra annyira nem is volt szükségem. Illetve a főiskolán meg az egyetemen, mikor nem annyira fontos tárgyból kellett vizsgázni, akkor puskáztam.
Sokan állunk pályaválasztás előtt. Mi az, ami Önt segítette a döntésben? Miért választotta pont a tanári pályát?
Mint említettem, készültem is rá. Szerettem mindig segíteni másoknak, magyarázni. Valószínűleg az is szerepet játszik, hogy az édesapám is tanár volt- igaz ő egyetemen.
Nem unja azt, hogy folyton ugyanazt kell elmondania egy tanítási óra keretében?
Nem, mert sokszor másképp mondom. Másképp is reagálnak. Ugye egy matek órán az ember azért nem előad, hanem a diákok is dolgoznak.
Nincsenek a tanárok manapság könnyű helyzetben. Ha a nehézségek dominálnak, mi az, ami segít Önnek átlendülni a nehézségeken?
Az segít, hogy ott vannak a gyerekek; a tanulókat el kell segíteni az érettségiig.
Milyen jó tanácsot adna a jövő pedagógusainak, tanárainak?
Ha mindenképpen tanárnak kell menniük, akkor egyik legfontosabb jó tanács: soha nem szabad személyes sértésnek venni, ha éppen kicsusszan valami bántó egy tanuló száján. Ezt távolságtartással kell kezelni. Nagyon ritka az, amikor ez tényleg személy ellen szól. Türelmesnek kell lenni. Viszont közben azért határozottnak és céltudatosnak is.
Mit csinál legszívesebben, ha nem dolgozik?
Nagyon szeretek olvasni, de nagyon szeretek filmeket, sorozatokat is nézni. A bugyuta sorozat pihentet is. Szeretek rejtvényt fejteni, sudokuzni, ilyeneket.
Ha bárhova utazhatna, hova menne?
Új Zélandra.
Ha saját gyerekének kell segíteni a tanulásban, el tud-e vonatkoztatni tanári mivoltától?
Nem. De ez régebben volt, mert már felnőttek a gyerekeim. Az egy szem kis unokám meg még csak óvodás. De nem, olyannyira nem, hogy volt, hogy megkértünk valakit, hogy segítsen az egyik gyerekemnek, akár a matekban. Amikor komoly gond volt, jobb volt, ha valaki kívülről segített. Nem jó összekeverni a kettőt.
Ki a kedvenc énekese?
Azelőtt se nagyon volt, most meg már végképp.
Mi volt a legjobb döntése az életében?
A három gyerekem.
Az eddig kitűzött céljait elérte-e?
Én nem vagyok egy nagyon célkitűzős fajta. Nagyon nagy céljaim nem voltak. Jön, ami jön, azt megoldjuk.
Szokott-e politizálni?
Igen. Érdekel a politika.
Ha igazgató lehetne egy hétre, min változtatna?
Fél órára se lennék az. Nem is tudom beleképzelni magam.
Villámkérdések
Interjú: Andrékó Judit

Aki kérdez: Zsigár Laura, Kiss-Leskó Lili, Kiss Petra
Kisgyermekként mi volt az elképzelése, mi lesz, ha nagy lesz?
Pedagógus.
Mi volt a kedvenc tantárgya az iskolában?
Sokáig a történelem és a matematika.
Mi volt az, amit kifejezetten nem szeretett?
Idegen nyelvek.
Előfordult-e, hogy puskázott már? Ha igen, hogyan tette?
Igen, előfordult. Ráültem és le is buktam.
Sokan állnak pályaválasztás előtt. Önnek mi segített a döntésben? Miért a tanári pályát választotta?
Volt olyan pedagógus a környezetemben, aki minta volt számomra, mert magával ragadt. Azt éreztem, hogy az óráin bármit meg tudok tanulni mindenféle nehézség nélkül. Illetve volt sok negatív tapasztalatom a tanáraimmal és valahogy azt éreztem, hogy meg kell mutatni, hogy másképp is lehet.
Lehet rutinból végezni ezt a hivatást?
Nem. A szakmát igen, hivatást nem.
Nem unja, hogy folyton ugyanazt kell elmondania egy tanóra keretében?
Nem, mert ugyanaz a téma se lesz kétszer ugyanaz. Minden csoport más és más, és más magyarázatból könnyű nekik megérteni.
Nincsenek manapság a tanárok könnyű helyzetben. Mi segít Önnek átlendülni a holtponton?
A ti mosolyotok, meg a csillogó szemetek. Amikor az ember azt gondolja, hogy feladná, hogy holnap már nem bírom folytatni, akkor mindig van egy szempár, egy mosoly, ami tovább löki az úton.
Ha bárhova utazhatna, hova menne?
Olaszország.
Mi volt a legjobb döntése az életében?
Talán a pályaválasztás.
Szokott-e politizálni?
Volt az az időszakom, amikor azt gondoltam, hogy kellene, aztán azt hiszem, ebből kinő az ember.
Ha egy hétre igazgató lenne, min változtatna?
Ha lehetséges, akkor még inkább diákközpontú intézményt szeretnék, talán még inkább válogatnék aközött, hogy kikkel dolgozom együtt.
Mit csinál legszívesebben, ha nem dolgozik?
Nagyon szeretek kirándulni, olvasni is.
Milyen jó tanácsot adna a jövő pedagógusainak?
Tényleg akkor menjenek erre a pályára, ha szívvel-lélekkel ezt szeretnék. Ne „B” terv legyen az életükben!
Ki a kedvenc énekese?
Nem nagyon tudnék egyet megnevezni. Elég hangulatfüggő, hogy mit hallgatok.
Tanárnő nagyon szereti a Ferrarit?
Igen.
És mi a története, hogy szerette meg?
Azt hiszem, az édesapám hibája. Konkrétan gyerekként hallottam azt a csodálatos „brümm-brümm-brümm” hangját és itt megragadtam.